Grasimi rele versus grasimi benefice sanatatii

images (89)O adolescenta preocupata mult de felul in care arata ii spunea mamei: ” Te rog sa gatesti fara nici un fel de grasime, vreau sa fiu slaba si am citit ca trebuie sa elimin complet grasimea din alimentatie.  ” Inainte de a fi slaba este important sa fii sanatoasa, iar pentru asta ai nevoie de grasimi in alimentatie, adevarat nu orice grasimi. Bine alese, aceste grasimi te vor ajuta sa fii si sanatoasa si slaba„, i-a raspuns mama.

Pentru mine grasimile din alimentatie au reprezentat o buna bucata de vreme un mare semn de intrebare. Care sant bune, care sant rele si din cele bune cat de mult e bine sa mananci? Cele mai multe informatii pe care le gaseam in acest sens erau fie neclare fie contradictorii. Nu am renuntat insa la cautari, am citit , am cautat, am pus lucrurile cap la cap si in final s-a facut lumina…

images (86)

Grasimile reprezinta o componenta importanta a alimentatiei noastre, pentru ca , in corp ele intra in componenta membranelor celulare, a creierului si a intregului sistem nervos si contribuie la absorbtia vitaminelor liposolubile: vitamina A, vitamina D, vitamina E si vitamina K, asadar starea de sanatate nu poate fi mentinuta fara un aport minim de grasimi din alimentatie, cu precadere a acizilor grasi esentiali omega -3 si omega – 6, pe care corpul nu ii poate sintetiza.

Grasimile se impart in doua mari categorii:saturate si nesaturate. Cele saturate sunt solide la temperatura camerei si se gasesc cu preponderenta in unt , carnea grasa, lactatele cu un procent mare de grasime, uleiul de cocos si de palmier. Grasimile nesaturate sunt lichide la temperatura camerei si se gasesc cu preponderenta in uleiurile vegetale. Consumul de grasimi saturate , din alimente produse industrial, este asociat cu hipertensiunea arteriala si alte afectiuni cardiovasculare, cresterea colesterolului ” rau ” din sange, cancer de san, boli de rinichi, risc crescut de a dezvolta boala  Alzheimer , diabet, atac cerebral si cancer de prostata. S-a observat totusi ca riscul acestor afectiuni creste daca sant indeplinite alte doua conditii:

– o alimentatie bogata in zahar si alti carbohidrati simpli

– un aport dezechilibrat de acizi grasi esentiali omega-6 / omega-3.

Bine de mentionat este faptul ca o parte din grasimile saturate provenite din alimente  „curate „, produse in mod traditional, pot fi surse importante de nutrienti, consumate in cantitati moderate si in combinatii potrivite. O mentiune, in cazul in care doresti sa eliberezi kilograme nu e recomandat sa le introduci in schema ta de alimentatie.

download (8)

La polul opus, consumul grasimilor nesaturate este asociat cu efectele benefice asupra colesterolului din sange, reducerea proceselor inflamatorii si un impact pozitiv asupra metabolismului.Iti recomand insa moderatie si in consumul de grasimi nesaturate. Totusi , nu orice aport de grasimi nesaturate are toate aceste efecte pozitive asupra sanatatii, ci doar acele grasimi care asigura un raport bun de acizi grasi omega – 6 / acizi grasi omega3.  Alimentatia moderna asigura un raport de acizi omega – 6 / acizi omega – 3 total dezechilibrat, aproximativ 16:1, in timp ce  valoarea recomandata a raportului este aproximativ 4:1. Acest dezechilibru creeaza conditii propice dezvoltarii diabetului, bolilor de piele, inflamatiilor musculare, bolilor cardiovasculare si chiar a mai multor tipuri de cancere.

Raportul de omega-3/omega-6 il poti echilibra prin urmatoarele masuri:  renunta la prajeli in alimentatie, inlocuieste uleiul de floarea soarelui cu uleiul de masline extravirgin pentru gatit si ia zilnic o lingurita de ulei de seminte de in, ca si supliment alimentar. In plus limiteaza cantitatea de ulei consumat pe zi la maxim trei linguri, in cantitate mai mare uleiul se transforma in colesterol si trigliceride. Iti recomand , pe cat posibil sa consumi uleiul in stare cruda, neprajit, in salate sau alte mancaruri.

images (34)

Ce mai poti face pentru a avea un aport bun de acizi grasi omega- 6 / omega – 3 ? Consuma peste cel putin de doua ori pe saptamana, preferabil peste oceanic , cauta sa mananci carne provenita de la animale hranite cu iarba, nu cu cereale, si poti face periodic o cura  cu un supliment care contine omega-3.

O alta categorie  incadrata la grasimi „rele „ este cea a grasimilor trans, create de marii producatori de alimente prin hidrogenarea grasimilor nesaturate. Adaugate in alimente aceste grasimi le imbunatatesc gustul, le dau o consistenta cremoasa sau crocanta si le cresc termenul de valabilitate. Dar din punctul tau de vedere ca si consumator al acestor alimente, ele reprezinta o bomba calorica si dubleaza riscul ca in viitor sa dezvolti boli cardiovasculare, boala Alzheimer, diabet zaharat sau infertilitate.  Alimentele care contin grasimi procesate sunt : dulciuri, produse de patiserie, sosuri si maioneze, popcorn, gogosi, chipsuri, cartofi prajiti, aproape orice alimente din meniurile de fast – food.

Ce masuri am luat eu dupa ce am aflat toate aceste lucruri despre grasimi?

Am ales cat mai putine alimente procesate , am preferat alimente proaspete, produse cat mai natural si le-am pregatit in casa. Nu spun ca nu am mai mancat o friptura din carne de porc dar nu am exagerat cu cantitatile si  nu am asociat friptura cu cartofi prajiti ci cu o salata. Am fost de asemenea mai atenta la cantitatea si felul de ulei folosit, am preferat uleiul de masline. Am descoperit de asemenea ca pestele poate fi pregatit intr-o mare varietate de gusturi , un adevarat rasfat pentru papilele gustative.

Iti recomand sa faci aceste mici schimbari pe care le-am facut si eu in alimentatie, ele pot avea efecte majore asupra sanatatii tale si a intregii familii. Daca simti ca te pot ajuta sa faci aceste alegeri atat de benefice pentru sanatatea ta, fa o programare aici si vom discuta despre cele mai bune alegeri in alimentatie, pentru sanatatea ta.

Cu drag,

Manuela

Te incurajez sa impartasesti cu mine si cu ceilalti cititori ai blogului parerea ta despre grasimi rele versus grasimi bune, la rubrica comentarii de mai jos. 

Distribuie articolul si prietenilor tai, poate unul dintre ei cauta aceste informatii si nu le gaseste.

DistribuieShare on Facebook0Share on Google+0Email this to someone

Citeste articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *