De ce sa ne ferim de zahar

O grupa de studenti, viitori medici, isi asculta cu atentie profesorul:55e6e0f51aa25e882e01e804c27c59ca

– V-am povestit despre efectele negative pe care le are consumul exagerat de zaharuri asupra felului in care arata corpul nostru, astazi as vrea sa va vorbesc despre efectele negative pe care le produce zaharul in interiorul corpului nostru.

Declanseaza o secretie mare de insulina, raspunsera studentii.

– Asa este, zambi profesorul, acesta este unul din efectele nocive ale consumului exegerat de zahar, dar mai sunt si altele.

 

Tu stii de ce nu este indicat sa consumi mult zahar?

Pentru mine, fiind mereu preocupata de greutatea mea, zaharul a fost mereu un aliment pe care l-am evitat pe cat posibil. Cu atat mai mult am cautat sa il exclud din alimentatie cand am invatat despre efectele lui in interiorul corpului.

Consumul de zahar creste stresul oxidativ si accelereaza procesul de imbatranire a celulelor. De aici infatisarea mult imbatranita a persoanelor care au consumat mult zahar din alimente procesate, vis a vis de persoanele de aceeasi varsta care au consumat mai mult fructe.

6c1861022ba5b6a51160be36956fbb86

Odata ingerat zaharul trece rapid in intestinul subtire si apoi in sange, ceea ce cauzeaza hiperglicemie. In organism se instaleaza o stare de hiperexcitare fizica si psihica. Pentru pancreas hiperglicemia reprezinta un soc in urma caruia secreta o cantitate mare de insulina, efectul acesteia fiind scaderea brusca a nivelului glicemiei in sange. Ceea ce simti la nivel fizic in acest moment este o stare de oboseala.

Alimentatia bogata in zahar are doua mari efecte asupra corpului tau.

In primul rand scade sensibilitatea organismului la insulina, lucru care mareste cantitatea de insulina pe care o secreta corpul la ingerarea fiecarui aliment in parte. In urma acestui proces se acumuleaza depozite de grasime, in special in zona taliei. Pe termen lung reducerea sensibilitatii corpului la secretia de insulina poate duce la scaderea tolerantei la carbohidrati si chiar la diabet.

In al doilea rand, consumul de zahar favorizeaza procesul de glicare. Glicarea reprezinta procesul prin care o molecula de zahar se lipeste de proteinele din sange, fara intermediul unei enzime. Efectul in plan fizic al acestui proces este aparitia ridurilor premature, deoarece zaharul intra in reactie cu colagenul si elastina, substante cu rol in elasticitatea pielii. In interiorul corpului, similar, se produce imbatranirea prematura a organelor, ceea ce favorizeaza instalarea si declansarea bolilor.

5a989ec3959b8f794f655a688431e4f1

In plus consumul de alimente care contin zahar tulbura echilibrul acido bazic al organismului. Organismul tau este facut sa functioneze optim la un ph neutru, in jurul valorii de 7,4. Starea de aciditate pe care o provoaca ingestia de zaharuri  pe langa perturbarea echilibrului acido bazic  provoaca oboseala, scade imunitatea si imbatraneste prematur tesuturile.

Atunci cand am inteles toate aceste efecte negative ale consumului de zahar, am acordat si mai multa atentie alimentelor consumate, cu intentia de a reduce cat de mult consumul de zaharuri. Am ales fructele in locul prajiturilor, al patiseriei si al ciocolatii. Nu spun ca nu mai mananc deloc prajituri. Dar mananc rar si caut , pe cat posibil, sa fie preparate in casa.

Daca si tu, odata intelese efectele nocive ale consumului de zahar, intentionezi sa reduci cantitatea de alimente cu aport mare de zaharuri, iti recomand schimbarile pe care le-am facut eu: citeste cu atentie etichetele produselor pe care le consumi, vei fi surprins de cantitatea de zahar pe care o contin, alege fructele in locul prajiturilor, al patiseriei si al bomboanelor. In ultima instanta , alege dulciuri preparate in casa, in locul celor din comert.

Daca experienta mea iti poate fi de folos in alegerea celor mai  sanatoase surse de carbohidrati pe care sa le incluzi in meniul tau, fa o programare aici.

Iti doresc mult succes si inspiratie in alegerea celor mai bune alimente pentru sanatatea corpului si a mintii tale!

Cu drag,

Manuela.

 

PS. M-as bucura sa aflu experienta ta legata de consumul de carbohidrati si in mod particular, consumul de zaharuri. Daca doresti sa impartasesti cu mine si cu ceilalti cititori ai blogului ideile tale legate de acest subiect, lasa un mesaj la comentarii sau scrie-mi intrebarile tale si iti raspund cat pot de repede.

Distribuie articolul si prietenilor tai, le poate fi de folos sa stie despre efectele nocive ale consumului exagerat de zaharuri.

 

DistribuieShare on Facebook0Share on Google+0Email this to someone

Citeste articole asemanatoare

2 thoughts on “De ce sa ne ferim de zahar”

  1. Buna ziua!
    Si eu am fost o mare pofticioasa si consumatoare de dulciuri. Si acum am perioade din an (mai ales toamna) cand consum dulciuri in exces, fara sa- mi explic de ce. Probabil si acum, cat si in copilarie, zaharul suplinea alte nevoi emotionale (aparent). Evident, ca mereu am fost plinuta.
    Din fericire, poftele mi le controlez in ultimul timp prin sport, caci am observat ca dupa ce fac miscare chiar nu mai pot manca nimic, dulciuri nici atat…iar sportul imi ofera destula serotonina. Totusi, consum ciocolata neagra uneori si fructe goji, iar cand vreau ceva dulce neaparat, cumpar produse cu xylitol de la o cofetarie nou-descoperita. Si am observat ca am si slabit de cat sunt mai perseverenta!
    Sper sa pot continua asa toata viata,pentru sanatatea mea si a celor din jur (prin model).
    Multumesc mult pentru informatii!

    Simona Sipica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *