Cum sa iti controlezi pofta de dulce

images (28)Doua prietene discutau, dupa ce alergasera sustinut patruzeci de minute in parc . Una dintre ele spunea : „Am mare grija ce mananc , fac sport , beau apa, sant disciplinata si tot nu arat asa cum imi doresc. Si cred ca stiu de ce. Mananc multe dulciuri. Dar nu am ce sa fac , mi-e pofta. „Eu am citit ca poftele inseamna ceva dezechilibre in corp dar nu stiu exact depre ce este vorba”, raspunse cealalta.

Iti suna cunoscut acest dialog?

Pentru mine sa imi controlez pofta de dulce a fost mereu o mare provocare. Oscilam intre adevarate exercitii de vointa in care imi refuzam si cele mai inofensive prajiturele si abuz de dulciuri in care mancam tot ce pofteam fara nici un control. In timp am realizat ca nu ajung nicaieri asa , din contra ma incarc de frustrari si vinovatie, asa incat am ales sa invat despre pofta de dulce si cum poate fi stapanita.  In acest sens m-au ajutat mult discutiile cu nutritionista mea, cea care m-a initiat pe acest drum precum si cartea lui Valentin Vasile ” Stil de viata , nu dieta „, unde am gasit explicatii clare despre nevoia de a manca dulciuri si despre cum o putem controla.

images (15)

In primul rand nu te simti atat de vinovat pentru ca ti-e pofta de dulce! Exista o prima explicatie: predispozitia pentru gustul dulce este inscrisa in genele tale.  A doua explicatie este faptul ca exersezi aceasta dependenta  cu fiecare gustare dulce pe care o iei. O a treia explicatie este carenta de oligoelemente, in special de crom, care iti declanseaza pofta de dulce.

images (39)

Programarea genetica pentru a cauta gustul dulce si consistenta cremoasa si chiar grasa a alimentelor asigura un mecanism responsabil de conservarea speciei umane acum cateva mii de ani. Oamenii acelor vremuri simteau impulsuri hormonale , atunci cand gaseau mancare sa aleaga alimentele dulci sau grase, cele mai calorice alimente, si sa le manance in cantitate cat mai mare pentru a crea depozite de energie care sa ii ajute sa treaca peste perioadele de foamete care urmau. Predispozitia genetica nu este insa recomandat sa o folosesti ca scuza pentru a manca platouri intregi de prajituri sau fripturi bogate in grasime, din doua motive. Unul din motive se refera la faptul ca predispozitia genetica se indreapta catre gustul dulce sau gras care se gaseste in natura, respectiv fructe si carnea animalelor salbatice. Al doilea motiv este faptul ca acest mecanism era util acum mii de ani, cand oamenii luau o masa pe saptamana si nu cinci mese pe zi, cum se intampla in zilele noastre.

images (26)

Pe de alta parte, de fiecare data cand mananci ceva dulce, intaresti dependenta de zaharuri, care actioneaza similar morfinei. Zaharul consumat creste brusc glicemia, insa glicemia ramane la acel nivel pentru o perioada scurta de timp, pentru ca intervine insulina secretata de pancreas care scade brusc glicemia iar pofta de dulce revine cu o intensitate si mai mare. Un alt aspect important este faptul ca intensitatea gustului  pentru dulciurile pe care le gasim in comert poate fi chiar si de sute de ori mai mare decat intensitatea celui mai dulce fruct care se gaseste in natura. Ori nu ai nici un fel de predispozitie genetica pentru o asa intensitate a gustului dulce.

Daca, pe langa pofta de dulce , ai si o stare de oboseala permanenta, fara cauza in aparenta, o capacitate scazuta de concentrare si schimbari bruste de dispozitie , este posibil sa te numeri printre persoanele care au carenta de crom. Cromul intervine in functionarea optima a pancreasului si in secretia de insulina , care scade nivelul glicemiei din sange prin transportul glucozei in celule. Atunci cand cromul este prezent in organism intr-o cantitate insuficienta , glucoza ramane in sange , nu ajunge la celule si de aici pofta permanenta de ceva dulce. Doar 20 % din cromul ingerat este metabolizat si, in plus, dieta moderna din zilele noastre este saraca in surse de crom. Cele mai bune surse pentru acest oligoelement sant : carnea de vita, ficatul de vaca si de pasare, germenii de grau, piperul negru si mirodeniile.

images (1)

Dupa ce am inteles ce se afla in spatele poftei de dulce, am ales sa reduc cat pot de mult dulciurile consumate din comert. Aceste dulciuri, bazate pe faina alba , zahar si grasimi, nu numai ca nu aduc corpului nici un nutrient dar si inunda corpul cu ingrediente toxice care scad imunitatea, cresc predispozitia la boli degenerative, cardiovasculare si obezitate.

Daca simti ca este un moment bun pentru a iti stapani pofta de dulce si a hrani aceasta pofta cu dulciuri mai ” sanatoase „, alese de tine cu grija, iti recomand sa eviti pe cat posibil dulciurile din comert si sa le inlocuiesti cu dulciuri preparate in casa, unde sa inlocuiesti zaharul cu stevie, sirop de artar sau nectar de agave, faina alba rafinata cu cea din tarate si margarina cu uleiul de cocos.

De asemenea iti recomand sa investighezi prin analize medicale, o posibila lipsa de crom, daca este cazul , si sa o corectezi prin alimentatie si suplimente nutritive, de la caz la caz. 

Iti doresc sa faci cele mai sanatos de dulci alegeri pentru tine!

Manuela

Daca simti ca te pot ajuta cu aceste alegeri, fa o programare aici sau lasa un mesaj la comentarii si impartaseste cu mine si cu ceilalti cititori experienta ta referitor la pofta de dulce. 

Distribuie si prietenilor tai daca crezi ca le este de folos.

DistribuieShare on Facebook0Share on Google+0Email this to someone

Citeste articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *