Cat de importante sunt proteinele?

Doua adolescente, preocupate de felul in care arata, stau de vorba:

– O sa mananc numai legume, spuse una dintre ele. Asa slabesc sigur.02fcb0b0e6e21d318d9d7525ba9e74a1

– Da, dar ai nevoie de proteine, carbohidrati si grasimi de calitate ca sa fii in primul rand sanatoasa si apoi slaba, raspunse cealalta. Legumele sunt foarte bune si contin si ele proteine vegetale si carbohidrati dar trebuie sa stii ce alegeri sa faci, sa tii un echilibru, sa furnizezi corpului toti nutrientii necesari.

– Invata-ma si pe mine!

 

Ai ajuns vreodata intr-o astfel de extrema, cand, din dorinta de a grabi eliberarea de kilograme, ai facut alegeri culinare care iti privau corpul de nutrienti?

Eu am facut aceasta alegere, periculoasa pentru sanatatea mea si am ales scheme de alimentatie sarace in proteine. Am eliberat kilograme, asa cum imi doream dar eram lipsita de energie si pierdusem mult si din masa musculara.  Am inteles  curand ca nu eram pe drumul bun.  Am inceput atunci sa citesc despre nutrienti.

Unul dintre acesti nutrienti fara de care corpul tau nu functioneaza optim il reprezinta proteinele din alimentatie. b9ac5f696458f57353a32720a44d9862

Organismului ii este relativ usor sa isi mentina un nivel optim de carbohidrati si grasimi in corp, chiar daca alimentatia nu este una echilibrata. Nu este insa la fel si in cazul proteinelor. Corpul tau poate sintetiza doar o parte dintre aminoacizii care compun proteinele, restul de aminoacizi fiind nevoit sa ii aduca prin alimentatie. Aminoacizii, elementele componente ale proteinelor, intra in structura tuturor celulelor din corp, a hormonilor si a enzimelor, si au un rol deosebit de important in functionarea optima a sistemului tau imunitar si multe alte roluri indispensabile supravietuirii organismului.

4a5e76e8fc54c57b204215b1dab8509a

Proteina este compusa din 20 de aminoacizi, dintre care 12 sunt non-esentiali ( pot fi sintetizati de corp ), iar 8 sunt esentiali ( nu pot fi sintetizati si trebuie adusi din alimentatie ).

Mult timp s-a considerat ca se pot numi surse de proteina de buna calitate doar proteinele care contin tot spectrul de aminoacizi, si anume proteinele de provenienta animala, din carne, lactate, oua.

Studii recente arata ca organismul uman functioneaza la capacitate optima chiar daca primeste tot spectrul de aminoacizi pe parcursul mai multor mese sau chiar mai multor zile. In acest caz devin surse  de proteina de calitate si sursele vegetale, precum quinoa, hrisca, meiul, amarantul, soia, migdalele, fasolea, mazarea, nautul, lintea, semintele de canepa, orezul integral, alunele si ciupercile.images (25)

Un alt subiect profund dezbatut legat de proteine este legat de cantitatea de care fiecare persoana are nevoie zilnic.  Mult timp au fost promovate cantitati uriase, mult mai mari decat necesitatile reale ale organismului. Un aport optim de proteine este vital pentru sanatatea sistemului imunitar, pentru controlul greutatii si mentinerea starii de satietate pe termen lung.  Aportul optim de proteine contribuie de asemenea  la  forma ta fizica si intelectuala. Conform ultimelor studii in acest sens, aportul zilnic de proteine recomandat este 0,5 g / kg corp pentru femei si 1 g / kg corp pentru barbatiPentru a conserva si chiar a imbunatati starea de sanatate pe care o ai,  este de preferat ca sursele de proteine animale ( carnea, laptele, branza, ouale ), sa nu depaseasca 30 % din masa de pranz si cina.df38a12d118a3c24a879f541dd22dbf3

Restul de 70 % din meniul pentru pranz si cina este recomandat sa fie reprezentat de alimente de origine vegetala, consumate de preferinta crude sau preparate termic cat mai putin la temperaturi inalte. Aceasta strategie nutritionala va ajuta la mentinerea unui mediu bazic in corpul tau, atat de benefic sanatatii.

Am inteles pe deplin importanta majora a aportului corect de proteine in alimentatie si am acordat mai multa atentie alegerilor mele culinare. Am avut grija sa includ in alimentatia mea o sursa de proteina animala sau vegetala, la fiecare din cele 3 mese principale ale zilei. Am reconsiderat proportiile si am „construit” meniu pentru pranz si cina in proportie de 30 % surse de proteina animala si 70 % alimente de origine vegetala.c6f9e96e4b86d2f77e39ba213ad0b7f0

Daca simti ca este momentul potrivit pentru schimbari in alegerile culinare pe care le faci, pentru a iti pastra sau imbunatati chiar starea de sanatate, pentru a avea un tonus fizic si psihic remarcabil, iti recomand alegerile pe care le-am facut si eu: acorda nutrientilor din alimente importanta cuvenita si include surse de proteina vegetala sau animala la fiecare masa principala a zilei. Pastreaza proportiile corecte, pentru a pastra un mediu intern cat mai bazic si alege pentru pranz si cina 30 % surse de proteina animala si 70 % alimente de origine vegetala.

Daca ai nevoie de ajutor si consideri ca te pot ajuta sa alegi cele mai bune surse de proteine vegetale si animale si in general de nutrienti deosebit de valorosi pentru sanatate, fa o programare aici.

Iti doresc sa faci alegeri culinare care sprijina sanatatea corpului si a mintii!

Cu drag,

Manuela.

PS. M-as bucura sa aflu optiunile tale in materie de proteine vegetale si animale.Daca doresti sa impartasesti cu mine si cu ceilalti cititori ai blogului preferintele tale in acest sens sau daca ai intrebari legate de articol, lasa un mesaj la comentarii si iti raspund cat pot de repede.

Distribuie articolul si prietenilor tai, poate si ei au nevoie sa afle despre importanta proteinelor in alimentatie.

 

 

 

DistribuieShare on Facebook0Share on Google+0Email this to someone

Citeste articole asemanatoare

One thought on “Cat de importante sunt proteinele?”

  1. Buna ziua! Am citit cu atentie cele scrise de dvs. si am constatat ca sunteti unul dintre nutritionistii care considera ca omul poate functiona la capacitate optima, chiar daca primeste proteinele din surse vegetale de calitate. Eu nu mai rezonez cu carnea si cu lactatele si le-am exclus de trei ani(a fost o trecere treptata). Analizele facute acum 4-5 luni erau foarte bune. Am diabet tip I. Ce parere aveti despre regenerarea celulelor Beta pancreatice, urmand o dieta pe baza de vegetale? Crude sau nu(dar in special crude). De ex. in cartea lui Robert Young, pentru bolnavii de diabet, se pune accent pe restaurarea alcalinitatii organismului pentru vindecare. Din ce am citit mi s-a parut ca tineti cont de afectul acid-baza al alimentelor ingerate. Imi doresc indrumare, dar trebuie sa pun aceste intrebari la inceput, pentru a ma convinge ca fac alegerea potrivita. Multumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *