Carbohidratii, prietenii sau dusmanii sanatatii?

Instructorul de fitness i se adreseaza clientului sau:                            

– Daca vrei  sa iti schimbi compozitia corpului, sa cresti masa musculara si sa diminuezi grasimea din corp, pe langa antrenament va trebui sa ai grija si de alimentatie.                                                                                             

– Am grija de alimentatie, raspunse acesta, evit grasimile si carbohidratii cat pot de mult.  

c1dbff56c269beffedc1c7ea20f32532

– Despre grasimi am vorbit deja  iar carbohidratii nu sunt toti rai, raspunse zambind instructorul. Consumul optim de carbohidrati este esential pentru mentinerea starii de sanatate. Sistemul nervos central si creierul se hranesc cu glucoza provenita de la carbohidrati. Atunci cand aportul de carbohidrati nu este suficient, corpul isi va descompune propria masa musculara pentru a crea glucoza . Sunt sigur ca nimeni nu isi doreste asa ceva.

 

Tu ce stii despre carbohidrati?

Pentru mine, de exemplu, mult timp, carbohidratii insemnau paine, orez, cartofi, paste si patiserie, adica lucruri de evitat pentru ca ajuta la acumulare de kilograme. Aceasta informatie ajungea constant la mine de la toate sursele din jur: televizor, prieteni, internet.

Cand am inceput sa studiez nutritia am inteles mai multe despre carbohidrati.

Alimentele cu continut mare de carbohidrati sunt legumele, fructele, cerealele, pseudocerealele, orezul, cartofii si toate alimentele care contin faina sau orice tip de zahar, inclusiv mierea.  Daca aportul de carbohidrati nu este suficient, creierul , pentru a procura glucoza va descompune masa musculara, ori masa musculara, pe la nga importanta ei pentru postura, este cel mai mare motor de ardere a grasimii pe care il detine corpul.

Atunci carbohidratii sunt buni sau rai, pentru sanatate?

Carbohidratii se impart in doua mari clase: carbohidrati simpli si carbohidrati complecsi ( bogati in fibre ).

ca85ec3db3f93162ec2aa25f152402e9 (1)

 

Carbohidratii simpli se gasesc in paine din faina alba, sucuri, bomboane, prajituri, biscuiti, produse de patiserie, paste, orice aliment care contine faina sau zahar. Acesti carbohidrati sunt digerati si metabolizati rapid, dand adevarate socuri insulinice organismului. Excesul din acest tip de carbohidrati dauneaza organismului, creste riscul de diabet, imbatranire prematura si acumulare de grasime.

 

 

Este importanta o mentiune speciala legata de consumul dulciurilor concentrate, al caror singur beneficiu este satisfacerea capriciilor gustului. Dar dincolo de acest lucru dulciurile concentrate necesita pentru metabolizare mobilizarea resurselor de vitamine, minerale si fitonutrienti, ale corpului. Deci excesul de dulciuri poate provoca numeroase carente.

12176b2c955ee79b6ebb6b40057381b0 Pe de alta parte colorantii sintetici din dulciuri reprezinta o multime de toxine pentru creier, ficat si rinichi. Mai rau de atat, consumul de dulciuri concentrate provoaca scaderea eficientei sistemului imunitar, in consecinta creste riscul de a dezvolta formatiuni tumorale. In plus, excesul de dulciuri concentrate creste riscul inflamator si reumatic, creste stresul oxidativ al organismului, cauzand imbatranirea prematura a fiecarei celule. In aceste fel creste riscul de a face boli degenerative, inainte de vreme.

Toate aceste riscuri sunt anulate daca mananci dulciuri intr-o cantitate moderata.

O varianta recomandata ar fi dulciuri preparate in casa, ceva mai sarace in calorii si mai bogate in nutrienti, in care faina alba este inlocuita cu cea de tarate, zaharul cu siropul de agave sau extract de stevie, untul si margarina cu ulei de cocos.

La polul opus, consumul de alimente bogate in carbohidrati complecsi, scade riscul de diabet, imbatranire prematura, cancer,  boli degenerative si crestere in greutate. Alimentele bogate in carbohidrati complecsi sunt: legumele, fructele, cerealele, pseudocerealele si leguminoasele.

Fresh fruit stand with boysenberries, raspberries, cherries and grapes

70% din alimentele de la pranz si cina ar trebui sa fie reprezentate de legume, fructe si alte cruditati, cu continut mare de fibre, apa si carbohidrati complecsi, si doar 30% din alimente concentrate precum carne, peste, branzeturi sau oua.

Alimentele bogate in carbohidrati complecsi furnizeaza nutrienti valorosi pentru corp, fibre care regleaza satietatea si nivelul zaharului din sange, prevenind pofta de dulce si contribuind astfel la mentinerea greutatii. 

Dupa ce am inteles pe deplin rolul carbohidratilor, am cautat sa fac alegerile cele mai bune pentru a imi sustine sanatatea. Am redus cantitatea de dulciuri consumate din comert, am invatat retete noi pentru prepararea de dulciuri mai sanatoase acasa, am inlocuit orezul alb cu orez salbatic, am ales painea din faina cu tarate si seminte. Am evitat cartofii prajiti, am preferat cartofii copti sau fierti, de preferinta raciti pentru ca se golesc de amidon. In acelasi timp, am crescut portiile de legume, fructe si cereale integrale.

Daca iti doresti sanatate pe termen lung, o forma fizica buna si consideri ca este momentul potrivit pentru schimbari, iti recomand alegerile pe care le-am facut si eu: evita pe cat posibil dulciurile concentrate din comert, inlocuieste orezul alb cu orez salbatic,  painea din faina alba cu variantele din faina integrala, cauta sa cresti portiile de legume, fructe si cereale integrale. Rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Daca simti ca experienta mea iti poate fi de folos pentru a face aceste alegeri, fa o programare aici.

Iti doresc sanatate pe termen lung si o forma fizica si intelectuala de invidiat!

Cu drag,

Manuela.

M-as bucura sa aflu experienta ta legata de consumul de carbohidrati. Daca doresti sa impartasesti cu mine si cu ceilalti cititori ai blogului alegerile tale in acest sens, sau daca ai intrebari legate de articol, lasa un mesaj la comentarii

Distribuie articolul si prietenilor tai, poate si lor le este de folos sa stie care carbohidrati sunt buni pentru sanatate. 

DistribuieShare on Facebook0Share on Google+0Email this to someone

Citeste articole asemanatoare

6 thoughts on “Carbohidratii, prietenii sau dusmanii sanatatii?”

  1. Foarte interesant si util articolul tau, imi place.Intradevar oamenii nu sunt informati si de aceea ajung la probleme de sanatate. In scoli ar trebui sa se puna accent pe alimentatia sanatoasa, dar nu se doreste acest lucru din pacate

    1. I love that. What I need to do when I start getting scared is “go back to that place where you first realized it” and see how far God’s brought me already. You have given me something to think about all day. : )Christine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *